Het eerste contact tussen Projektburo Tieman en een opdrachtgever is altijd geheel vrijblijvend. Voor beide partijen overigens: tijdens het eerste oriënterende gesprek zal immers moeten blijken of beide partijen zich kunnen vinden in elkaars visie. Het gesprek moet leiden tot een eerste formulering van de problematiek.

Vervolgens kan het bureau overgaan tot een definitie van de probleemstelling. Die probleemstelling wordt eventueel aan de hand van nader onderzoek uitgewerkt. Nadat beide partijen overeenstemmen over die definitie, kan een voorlopig plan van aanpak worden opgesteld. In deze fase vult het bureau de taakomschrijving in op basis van het programma van eisen. Onderdelen kunnen zijn in hoeverre het bureau fungeert als klankbord, het afstemmen van het gebouwenbestand op een reorganisatie, het verbeteren van de beheersefficiency, de implementatie van de huisstijl in de inrichting van interieur en exterieur, het opstellen van een programma voor het uitvoeren van opdrachten, controle op de naleving van de normen, het implementeren van het huisvestingsbeleid en het inschakelen van het bureau als intermediair in de gecompliceerde wereld van advisering.

Projektburo Tieman kent verschillende wijzen van honorering. Er kan gewerkt worden met een vaste prijs, op basis van uren of een percentage van de investering. De mogelijkheid bestaat een project te faseren en ook de honorering fase-gewijs te laten verlopen.

Al deze onderwerpen worden vastgelegd in een contract, dat garandeert dat het project wordt uitgevoerd volgens de filosofie en de kwaliteitseisen van Projektburo Tieman.